Geplaatst op 15-03-2022
3 min

Valkuilen bij het opruimen!

Waarom is opruimen zo lastig?

Van 21 maart t/m 25 maart 2022 vindt de Nationale Opruimweek plaats een initiatief van de NBPO (Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers). Tevens de eerste week van de lente. Een mooi moment om in je huis weer orde en overzicht te creëren.

Maar waarom lukt het niet om je huis op te ruimen en opgeruimd te houden! Je weet niet waar je moet beginnen! Je weet niet waar je de tijd vandaan moet halen door drukte! Er kunnen allerlei persoonlijke redenen zijn waardoor het opruimen in je huis toch niet zo “gewoon” is.

Wat zijn nu precies de valkuilen als je gaat opruimen en ontspullen?

Je begint vol enthousiasme aan je berg wasgoed, stapels post en overvolle kasten. Maar aan het einde van de dag ben je hevig gefrustreerd omdat de bende nog groter lijkt dan normaal. Je ziet door de bomen het bos niet meer.

Waarschijnlijk kom je tijdens het opruimen allerlei projectjes tegen die nog steeds je aandacht trekken omdat ze nog niet afgemaakt zijn. Hoe leuk is het om foto’s van vroeger te kijken die ergens los in een fotoboek zitten. En om dan gelijk maar door de andere fotoboeken te bladeren. Voordat je het weet zit je uren te kijken en ben je afgeleid met waar je eigenlijk mee bezig was nl. opruimen.

Dit had je kunnen voorkomen om eerst een plan van aanpak te maken. Met welke ruimte en kasten begin je. Je begint met de makkelijke opruimklussen. Spullen met een emotionele waarde bewaar je voor het laatst. Dat kunnen zijn kleding, fotoboeken en schilderijen.

Als je gezinsleden niet mee willen helpen met opruimen. Begin dan zelf met de spullen waarbij je geen rekening hoeft te houden met een ander. Een kleine vooruitgang is beter dan geen vooruitgang. Misschien gaan je gezinsleden uiteindelijk wel helpen omdat opruimen aanstekelijk is.

Een rommelig huis ontstaat meestal niet in één dag, dus kan ook niet in één dag opgeruimd zijn. Opruimen doe je in kleine stapjes waardoor je het ook langer vol kan houden. Als je één stapje tot een goed einde brengt, geeft dat meteen een gevoel van voldoening.

Veel mensen hebben veel te veel spullen. De meeste van onze bezittingen hebben we eigenlijk helemaal niet nodig. Daarom is het naast opruimen, heel belangrijk om een stapje terug te doen. Kies er bewust voor om alleen nog maar spullen aan te schaffen die je écht nodig hebt.

Volgende week is het “de Nationale Opruimweek”. Van maandag 21 maart t/m vrijdag 25 maart geef ik elke dag een kleine opruimtip. Doe je ook mee? Hou mijn social media in de gaten.

Want door kleine stapjes te maken boek je ook resultaat! 

Wil je graag een kennismakingsgesprek aanvragen? Bel of app naar 06 36483169 of vul het contactformulier in op mijn website. Dan kunnen we samen kijken wat ik nog meer voor jou kan betekenen.

Beoordelingen

Silvia heeft mij heel goed geholpen met het organiseren van de vele waardevolle spullen die mijn moeder mij nagelaten heeft. Ze ging met een respectvolle manier om met de spullen die voor een ander misschien prul lijken, maar voor mij van emotionele waarde zijn. Ze heeft me een hoop inzichten gegeven om beter te kunnen organiseren!

Silvia is fantastisch om mee te werken. Ze is betrokken, respectvol en denkt mee. Samen hebben we in een paar uur veel meters gemaakt en is mijn huis van een opslag nu weer terug een fijn thuis

Super blij met de hulp van Silvia. Ze heeft mij echt goed geholpen met het opruimen van de badkamer. Ziet er weer netjes uit!

Ik ben fijn geholpen door Silvia. Ik zag door de bomen het bos niet meer op mijn zolder. Kinderspeelgoed en allerlei rommel wat we hebben verzameld door de jaren heen. Na 3 sessies was alles uitgezocht en hebben we veel speelgoed naar de kringloop om de hoek gebracht. Tegenwoordig probeer ik de methode van Silvia toe te passen door heel ons huis

Hartelijk dank voor je frisse blik op de onlogische indeling van mijn huis/ kasten/ laden. Op een gezellige manier heb je mij geleerd om dingen anders aan te pakken. Bedankt voor alle tips Silvia, je hebt er echt kijk op.

Mevrouw Christiaanse is vriendelijk en pakt dingen op een logische manier, stap voor stap aan. En ze is altijd stipt optijd.

Wat is het fijn om weer opgeruimde kasten te hebben èn overzicht over m'n spullen! In 10 sessies van 3 uur hebben we samen alle kasten en ruimtes in het huis doorgenomen en opgeruimd. Vanaf het eerste kennismakingsgesprek, de duidelijke offerte tot en met alle opruimsessies samen, is alles heel goed verlopen. Silvia stelde precies de juiste vragen, waardoor ik gemakkelijk kon beslissen over wat te behouden en wat weg te doen. Ook alle handige èn praktische tips kon ik gelijk toepassen, zoals opvouwtechnieken, opbergmiddelen en kastindelingen. Nogmaals veel dank daarvoor Silvia!

Super blij met de hulp van Silvia. Na jaren rommel bewaren eens flink de bezem er door heen gehaald. Ook heeft zij mij geholpen met het praktisch inrichten en ordenen van mijn kasten en keuken. Nu een paar maanden later heb ik veel meer overzicht en rust in mijn hoofd. Ik kan haar zeker aan iedereen aanraden.